Yritysostoja, uusi toimitusjohtaja, kasvua siviililentokoulutuksessa ja kehitystä panssaroitujen ajoneuvojen hankkeissa

Avainluvut 2019 Patria

Talouskatsaus 2019

• Patria-konsernin kannattavuus tilikauden 2019 aikana oli vaatimattomalla tasolla.
  • Liikevaihto oli 507,5 miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 7,8 miljoonaa euroa; sitä rasitti erityisesti tiettyjen kansainvälisten myyntihankkeiden viivästyminen liittyen Land-liiketoimintaan.
  • Uusia tilauksia saatiin 432,4 miljoonalla eurolla.
  • Omavaraisuusaste oli 39,1 % ja nettovelkaantumisaste 70,8 %.

Vuoden 2019 päätapahtumat

• KTM Esa Rautalinko, 56, aloitti toimitusjohtajana heinäkuun alussa 2019.
  • AIM Norway (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS) yritysosto saatiin päätökseen.
  • Patria osti Belgium Engine Center SPRL (BEC) koko osakekannan AIM Norwayltä.
  • Patria allekirjoitti sopimuksen Leonardo Helicoptersin kanssa Norjan poliisin AW169-helikoptereiden huollosta, korjauksesta ja ylläpidosta.
  • Patria Belgium Engine Center SRL solmi Tanskan puolustusministeriön alaisen hankinta- ja logistiikkalaitoksen kanssa seitsemän vuoden sopimuksen.
  • Patria ja Suomen puolustusvoimat allekirjoittivat sopimuksen perus- ja alkeislentokoulutuksen palvelusta.
  • Patria sijoitti uudelleen siviiliohjaajakoulutuksen alkeislentokoulutuksen Tampere-Pirkkalasta Córdobaan, Espanjaan.
  • Patria teki sopimukset kazakstanilaisen Air Astanan sekä Turkish Airlinesin kanssa uusien lentäjien kouluttamiseksi.
  • Patria on mukana Sitran ja HUSin kumppanuushankkeessa.
  • Patria kertoi ratkaisustaan Suomen etälennonjohtojärjestelmäksi.
  • Patrian panssaroitu ajoneuvo AMVXP valittiin Japaniin noin vuoden kestäviin kenttätesteihin tarjouskilpailun perusteella.
  • Patrian tytäryhtiö Millog allekirjoitti sopimuksen Virve Tuotteet ja Palvelut Oy:n koko osakekannan ostamisesta Erillisverkot Oy:ltä.

Näkymät 2020

Patria jatkaa edelleen toimintansa tehokkuuden lisäämistä sekä palveluliiketoimintastrategiaan keskittymistä ja sen vahvistamista.

Merkittävä kotimainen HX-hanke jatkuu; sen tavoitteena on korvata nykyinen Hornet-kalusto uusilla hävittäjillä. Patria neuvottelee valmistajien kanssa teollisesta yhteistyöstä, joka on erittäin tärkeä ja mittava mahdollisuus Patrialle.

Patrian 6x6-ajoneuvoalusta valittiin tammikuussa 2020 osaksi Suomen ja Latvian yhteiseen maavoimien liikkuvuutta parantavaan kehityshankkeeseen. Patria odottaa hankkeen johtavan ajoneuvojärjestelmätilauksiin.

Ville Jaakonsalo, talousjohtaja, p. 0500 881 070, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.