BAE Systems Australian ja Patrian yhteistyössä Australian Land 400 -hankkeeseen tarjoama panssaroitu tiedusteluajoneuvo AMV35 valittiin mukaan asiakkaan 12 kuukautta kestävään testi- ja arviointivaiheeseen.

AMV35-ajoneuvossa Patrian moderniin, liikkuvaan ja korkeasti suojattuun ajoneuvoon on yhdistetty BAE Systems Hägglundsin tehokas E35- tornillinen asejärjestelmä.

”BAE Systems valmistaa AMV35-ajoneuvon Australiassa, jos ajoneuvomme tulee valituksi testi ja neuvotteluvaiheen jälkeen. Tämä ylläpitää ja vahvistaa paikallista tuotanto- ja huoltokykyä sekä tukee merkittävästi Australian taloutta koko ajoneuvojen odotetun, yli 30-vuotisen elinkaaren ajan”, sanoo BAE Systems Australian johtaja Glynn Phillips.

”Meillä on kolme ajoneuvoa valmiina Australian puolustusvoimien testaus- ja arviointiohjelmaa varten. Tällä hetkellä viimeistelemme paikallisvalmistukseen liittyviä suunnitelmia varmistaaksemme sekä vahvimman suorituskyvyn Australian armeijalle että tehokkaimman mahdollisen australialaisen toimitusketjun”, jatkaa Phillips.

”BAE Systems ja Patria ovat yhdessä luoneet ensiluokkaisen ratkaisun niin australialaisten joukkojen kuin Australian taloudenkin kannalta. Olemme valmiita sekä AMV35-ajoneuvon testi- ja arviointiprosessiin että jatkamaan operatiivista yhteistyötä BAE Systemsin kanssa ja rakentamaan paikallisen valmistusverkoston yhdessä australialaisen teollisuuden kanssa”, sanoo Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Mika Kari.

BAE Systems on sitoutunut luomaan mahdollisimman paljon paikallista lisäarvoa käyttämällä ajoneuvossa mahdollisimman paljon australialaisen teollisuuden tuotteita ja vahvistamaan paikallista teknologiaosaamista siirtämällä valmistusta, teknologiaa ja osaamista australialaiselle tuotantolinjalle. Sekä Patrialla että BAE Systems Hägglundsilla on kokemusta menestyksekkäistä valmistusteknologioiden ja elinkaaripalveluiden siirroista useisiin eri maihin.

Yli 260 pientä ja keskisuurta yritystä eri puolilta Australiaa on jo rekisteröitynyt BAE Systemsin verkostoon. Yritys on tavannut viime kuukausien aikana järjestämillään toimittajaverkostopäivillä lukuisia potentiaalisia alihankkijoita ympäri Australiaa.

Myös SAAB on mukana tuottamassa AMV35-ajoneuvoon osajärjestelmiä. Heinäkuussa 2015 SAAB ja BAE Systems Australia allekirjoittivat sopimuksen, jossa molemmat yritykset sitoutuvat yhteistyöhön Australian teollisuuden tuotantokyvyn käyttämisestä ja edistämisestä Land 400 -projektissa.

Liiketoimintajohtaja Mika Kari, p. 040 869 2105, [email protected]