Patria on markkinoinut kranaatinheitinjärjestelmäänsä Tshekissä vuodesta 2007 lähtien.

Keväällä 2010 Tshekin asiakkaan edustajat kertoivat Patrian tshekkiyhtiöiden toimitusjohtajalle mahdollisesta hankinnan nopeuttamisesta käyttäen hyväksi Euroopan Unionin kahden jäsenvaltion puolustushankintojen yhdistämistä. Kyseinen menettely on Euroopan Unionin hankintamääräysten mukaan mahdollinen.

Alustavien tietojen mukaan elokuussa 2010 Tshekin asiakkaan edustajat tekivät Tshekin paikallisyhtiöiden johtajalle ehdotuksen, johon hänen mielestään liittyi epämääräisyyksiä. Tämän arvionsa hän on ilmoittanut Tshekin poliisille ja toimii Patrian saamien tietojen mukaan asiassa poliisin todistajana. Patria käynnisti asian tultua esille sisäisen selvityksen, jonka odotetaan valmistuvan lähiaikoina.

Edellä mainitun valossa julkisuudessa esitetyt tiedot ovat epätarkkoja eivätkä kuvaa tapahtumien kulkua oikein.

Patria suhtautuu asiaan hyvin vakavasti ja korostaa, että Patriassa jokaisen työntekijän on noudatettava tinkimättä yhtiön eettisiä toimintaohjeita ja partnerivalintaprosessia. Niiden suhteen Patriassa ei hyväksytä poikkeuksia.

Asiasta tiedotetaan tarkemmin sisäisen selvityksen valmistuttua.