Ruotsin puolustusmateriaalilaitos (FMV) on tänään ilmoittanut Patrian valinnasta 113 ajoneuvojärjestelmän toimittajaksi. Sopimus sisältää lisäksi option 113 ajoneuvosta. Hankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa (SEK 2,5 miljardia).

- Olen erittäin tyytyväinen siitä, että FMV on todennut meidän tuotteemme vastaavan parhaiten heidän vaatimuksiaan. Me tarjoamme ruotsalaisille sotilaille turvallisen ja kenttäolosuhteissa testatun ajoneuvon – molemmat ominaisuuksia, joilla on suuri merkitys sotilaiden toimiessa äärimmäisissä olosuhteissa. Tarjoamme Ruotsiin todellisen pohjoismaisen tuotteen ja 100 % vastaostot. Patrian toimintamalli on vahvasti verkottunut, joten tämä kauppa on merkittävä alihankkijoillemme niin Suomessa kuin ulkomaillakin – erityisesti Ruotsissa, missä Patrialla on pitkään jatkuneet yhteistyösuhteet myös panssaroitujen miehistönkuljetusvaunujen kohdalla. Ajoneuvojen kokoonpano Suomessa tukee erinomaisesti Patrian ydinosaamisiin keskittynyttä toimintamallia Hämeenlinnassa, toteaa Seppo Seppälä, toimitusjohtaja, Patria Land & Armament Oy.

- Patrialle päätös on merkittävä askel tiellä pohjoismaiseksi puolustusvälinekonserniksi. Pohjoismaat ovat jo pitkään valinneet yhteisiä sotilasjärjestelmiä. FMV:n päätös parantaa edelleen sekä sotilas- että teollisuusyhteistyömahdollisuuksia Pohjoismaissa, sanoo Heikki Allonen, Patrian toimitusjohtaja.

Nyt tilatut 113 ajoneuvoa toimitetaan vuoden 2013 loppuun mennessä, mikä mahdollistaa Ruotsin armeijalle operatiivisen toimintakyvyn niiden osalta vuoden 2014 aikana.

Patria AMV tuotiin markkinoille vuonna 2004. Tähän mennessä Patrialla on sopimukset noin 1300 ajoneuvosta mm. Suomeen ja Puolaan.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Kuva 3000Kb JPG: Patria AMV with Kongsberg & IBD AMAP ADS

Patria Land & Armament Oy