Tutkimusyhtiö Universum tutki nuorten ammattilaisten työnantajamielikuvia

Patria sijoittui tutkimusyhtiö Universumin nuorten tekniikan ja IT-alan ammattilaisten keskuudessa tekemässä työnantajamielikuvatutkimuksessa 20 halutuimman työantajan joukkoon.”Patrian hyvän sijoituksen taustalla ovat nuoria houkuttelevat erikoistuotteet ja palvelut sekä tehtävien kansainvälisyys. Nykyisin arvostetaan myös entistä enemmän yrityksen vakautta sekä mahdollisuutta luoda tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä", toteaa Patrian henkilöstöjohtaja Terhi Nieminen.

Patrian suosio oli suurin nuorten ammattilaisten keskuudessa Tampereella, Espoossa ja Helsingissä. Patria on ollut jo useita vuosia suosituimpien työnantajien joukossa Universumin tutkimuksissa. Vuonna 2009 Patria sai erityistunnustuksen merkittävimpänä nousijana IT-osaajien keskuudessa.

Tekniikan ammattilaiset, jotka pitivät Patriaa haluttuna työnantajana, listasivat usein suosikeikseen myös Puolustusvoimat, Koneen, VTT:n ja Metson. IT-alaa katsottaessa Patrian valinneet henkilöt valitsivat ihanteelliseksi työnantajakseen usein myös Puolustusvoimat, Nokian, Suunnon ja Finnairin. Yksi merkittävä tutkimustulos on se, että suomalaiset yritykset ovat pysyneet kestosuosikkeina. Suomalaisten työnantajien suosio näkyy erityisesti tekniikan listalla, eikä kahdenkymmenen suosituimman työnantajan joukkoon mahdu montaa ulkomaalaista työnantajaa.

Universum Nuoret Ammattilaiset -tutkimus on vuosittainen riippumaton työnantajakuvatutkimus, jota on toteutettu Suomessa jo vuodesta 2001. Maailmanlaajuisesti Universum Professionals -tutkimukseen osallistuu n. 80 000 nuorta ammattilaista.  Vuoden 2010 tutkimukseen osallistui Suomessa lähes 4900 nuorta ammattilaista. Vastaajien keski-ikä oli noin 32 vuotta ja heillä oli työkokemusta noin viisi vuotta.

Universum on työnantajakuvan tutkimiseen ja kehittämiseen erikoistunut konsulttiyritys ja on maailman johtava employer branding -yritys. Yritys toimii Suomessa ja 30 muussa maassa Euroopassa, USA:ssa, Afrikassa, Aasiassa ja Oseaniassa. Universumin tutkimuksiin osallistuu vuosittain 400 000 opiskelijaa ja vastavalmistunutta.