SuomiAreenassa keskustellaan puolustusmateriaalien viennistä muuttuvassa maailmassa ja viennin merkityksestä Suomen huoltovarmuudelle tiistaina 17.7.2018 klo 11.30 – 12.30 kauppakeskus Puuvillassa Porissa. Mukana keskustelemassa on teollisuuden lisäksi asiantuntijoita niin vientiluvista päättäviltä tahoilta kuin myös vientilupia kansalaisnäkökulmasta seuraavalta taholta:

• Jukka Juusti, kansliapäällikkö, Puolustusministeriö
  • Ilkka Rentola, lähetystöneuvos, Ulkoministeriö
  • Mika Kari, kansanedustaja, puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, Eduskunta
  • Olli Isotalo, toimitusjohtaja, Patria
  • Kari Paasonen, tutkija, SaferGlobe
  • Tuija Karanko, pääsihteeri, Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry

Tilaisuuden juontaa Ville Blåfield. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ja sitä voi seurata myös striimattuna.

Puolustusmateriaaliviennin vastuullisuus nousee esiin säännöllisesti eri yhteyksissä. SuomiAreenan keskustelutilaisuudessa valotetaan taustoja viennille ja sen merkitystä kotimaan huoltovarmuudelle.

”Puolustusmateriaalin kehittäminen ja valmistaminen luovat perustaa kotimaan huoltovarmuudelle, ja se edellyttää kotimaista osaamista ja sen ylläpitoa. Puolustusteollisuuden ja osaamisen ylläpitäminen eivät voi perustua vain kotimaisen asiakkaan tarpeisiin ja määriin. Tämän vuoksi myös vientiä tarvitaan”, toteaa Patrian toimitusjohtaja Olli Isotalo, joka on yksi keskustelun osallistujista.

Viestintäjohtaja Birgitta Selonen, Patria, puh. 040 869 2043, [email protected]

SuomiAreena/Ohjelma