Tukholman lääninoikeus on tänään antanut päätöksensä ja todennut, että Ruotsin puolustusmateriaalilaitoksen, FMV:n, päätös myöntää Patrialle sopimus 113 Patria AMV 8x8 -ajoneuvon toimittamisesta Ruotsin maavoimille osana AWV 2014 -hanketta on peruttava ja julkinen tarjouskilpailu on järjestettävä uudelleen. Oikeuden päätös perustuu puutteellisuuksiin FMV:n ajoneuvojen hankintaprosessissa.

Patria pahoittelee lääninoikeuden päätöstä. Patria on kuitenkin vakuuttunut, että se tulee menestymään myös uudelleen järjestettävässä tarjouskilpailussa, sillä Patria AMV on erittäin korkealaatuinen ajoneuvo, kuten kansainväliset kriisinhallintatehtävät ovat osoittaneet.

Faktoja Patria AMV:sta:

Patria AMV, panssaroitu pyöräajoneuvo, on ollut markkinoilla vuodesta 2004. Ensimmäinen prototyyppi valmistettiin vuonna 2001. Kaksi vuotta myöhemmin Suomen puolustusvoimat vastaanotti ensimmäiset ajoneuvot, kun taas ajoneuvojen sarjatuotanto alkoi vuonna 2004. Patria AMV -ajoneuvoa on saatavilla useina eri versioina ja siinä on erinomainen miinasuojauksen taso. Ajoneuvo on saanut erinomaiset suositukset kriisinhallintatehtävissä olevilta EU:n joukoilta Afganistanissa ja Tshadissa. Yhteensä yli 1400 ajoneuvoa on tähän mennessä tilattu mm. Puolaan ja Etelä-Afrikkaan.

Faktoja Patriasta:

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. Patria perustettiin vuonna 1997 ja sillä on noin 3500 työntekijää.

Patria Land & Armament Oy
Seppo Seppälä