Patria esitteli tänään kaksipaikkaisen D-mallin F-18 Hornetin Roll-Out –tilaisuudessa Jämsän Hallissa. Merkittävää koneessa on, että se korjattu ja modifioitu yhteentörmäyksessä pahoin vaurioituneesta yksipaikkaisesta C-mallin F-18 Hornetista. Hankkeessa liitettiin suomalaiseen koneeseen Kanadasta käytettynä ostettu kaksipaikkaisen koneen eturunko. Työ on osoitus Patrian osaamisen tasosta ja se on lisännyt merkittävästi F-18 -koneen rakenteiden ja järjestelmien asiantuntemusta Suomessa.

”Hanke on ollut haasteellinen, mutta lopputulos on osoitus huippuosaamisestamme. Olen vakuuttunut siitä, että teknisellä osaamisellamme ja vakaalla, taloudellisiin tosiasioihin perustuvalla toiminnallamme luomme edellytyksiä myös tuleviin menestystarinoihin. Hanke on myös hyvä osoitus kansainvälisen yhteistyön ja kumppanuuden toimivuudesta F-18 maailmassa ja haluankin kiittää Suomen ilmavoimia, Yhdysvaltain merivoimia ja Boeingia sekä kanadalaista osapuolta heidän tuestaan”, toteaa Patrian ilmailuliiketoiminnoista vastaava johtaja Jukka Holkeri.

”Vaurioituneen koneen kunnostaminen on tullut meille huomattavasti edullisemmaksi kuin uuden koneen hankkiminen. Kun nyt saimme samalla tarvitsemamme kaksipaikkaisen koneen, saamme tästä hankkeesta irti moninkertaisen hyödyn”, Ilmavoimien komentaja Jarmo Lindberg sanoi.

Kaksi Satakunnan Lennoston F-18 Hornet -hävittäjää törmäsi toisiinsa yölentoharjoituksessa Lappajärven kaakkoispuolella 8. marraskuuta 2001. Toinen syöksyi maahan ja sen ohjaaja pelastautui heittoistuimella. Toinen, pahoin vaurioitunut toinen kone pystyi palaamaan yhdellä moottorilla Pirkkalan tukikohtaan. Molemmat ohjaajat selvisivät onnettomuudesta vammoitta.

Vahingoittuneen koneen vaurioselvityksen jälkeen todettiin eturungon vaurioituneen niin pahoin, ettei sen korjaaminen ollut mahdollista. Ainoana mahdollisuutena nähtiin koko runko-osan korvaaminen uudella. Ilmavoimat päätti etsiä maailmalta vastaavan vauriokoneen, jossa vauriot olisivat takapäässä, ja ostaa sen eturunko. Tällaista ei kuitenkaan löytynyt.

Ilmavoimissa oli jo aiemmin todettu kaksipaikkaisten koulutuskoneiden vajaus, ja siitä virisi ajatus lähteä selvittämään olisiko mahdollista korvata yksipaikkaisen koneen eturunko-osa kaksipaikkaisen koneen eturungolla. Patria teki selvitystyön ja totesi työn olevan mahdollista toteuttaa. Ilmavoimat löysi pitkän etsinnän jälkeen tarvittavan rungonosan Kanadasta ja työ päätettiin aloittaa huolimatta uudesta haasteesta, että runko oli vanhemmasta B-mallin koneesta. Muutostöihin kului yhteensä n. 100 000 työtuntia.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Patria
Jukka Holkeri, johtaja