Patria ja Puolan valtion omistama Wojskowe Zaklady Mechaniczne S.A. (WZM) allekirjoittivat uuden Rosomak-panssariajoneuvojen valmistuslisenssisopimuksen.

Rosomak on modulaarinen 8x8 panssaroitu pyöräajoneuvo, joka perustuu Patria AMV –tuoteperheeseen. Rosomakissa yhdistyvät ajoneuvon suuri kantavuus sekä monipuolinen teknologia. Nämä ominaisuudet mahdollistavat korkean suojaustason sekä raskaiden asejärjestelmien samanaikaisen integroinnin ajoneuvoon liikkuvuuden tästä kärsimättä.

Uusi sopimus mahdollistaa vuonna 2003 aloitetun Patrian ja WZM:n välisen hyvän yhteistyön jatkokehittämisen. Sopimuksen myötä WZM saa lisenssin valmistaa Rosomakeja vuoteen 2023 sekä tuottaa ajoneuvon kunnostus- ja ylläpitopalveluja vuoteen 2052. Patria säilyttää Rosomak -panssariajoneuvon tuoteoikeudet ja toimittaa jatkossakin yksinoikeudella WZM:lle ajoneuvon kriittisimmät komponentit.

Puolan armeija on ollut tyytyväinen Rosomakien toimivuuteen muun muassa rauhaturvatehtävissä Afganistanissa.