Patrian raskaiden miehittämättömien maa-ajoneuvojen kehitystyön tuloksena Patria AMV 8x8 -ajoneuvoa voidaan ohjata etäyhteydellä näköyhteyden ulkopuolelta hyödyntäen 5G- ja 4G-verkkoja. Etäohjaus mahdollistaa ajoneuvon ohjaamisen myös pidempien välimatkojen päästä. Etäohjattavan Patria AMV 8x8 -ajoneuvon demonstrointi tehtiin yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Kehitystyön on osa RemoteFeel-hanketta, joka on Business Finlandin FIMA ry:n (Forum for Intelligent Machines) ja tutkimuskumppanien rahoittama tutkimushanke. Hankkeen jäsenille annettiin mahdollisuus ajaa 26,000 kg painavaa Patria AMV 8x8 -ajoneuvoa etäyhteydellä. Demonstraatiossa hyödynnettiin Patrian kehittämää RODia (Remote Operating Desk) eli huipputeknistä käyttöliittymää, joka sisältää ominaisuuksia liittyen lisättyyn todellisuuteen (Augmented Reality) ja haptiseen palautteeseen mahdollistaen entistä todentuntuisemman ajoneuvon etäohjauksen. Lisäksi demonstraatiossa hyödynnettiin Tampereen yliopiston kehittämää yhdistettyä stereokamerajärjestelmää.

Patria on kehittänyt raskasta miehittämätöntä maa-ajoneuvojärjestelmäänsä jo useamman vuoden ajan, ja on johtavassa asemassa ajoneuvojen miehittämättömien ominaisuuksien kehittämisessä. Patria esitteli julkisesti ensimmäisen kerran raskaiden miehittämättömien ajoneuvojen ominaisuuksiaan ELROB-tapahtumassa (European Land Robots Trial) Belgiassa vuonna 2018 kahdella Patria AMV 8x8 -ajoneuvolla. Patrian kehittämä miehittämättömän ajoneuvon ohjaus on mahdollista integroida uusiin Patria AMVXP ja Patria 6x6 -ajoneuvoihin sekä kaikkiin jo aikaisemmin toimitettuihin AMV 8x8 -ajoneuvoihin ilman suuria muutoksia ajoneuvon rakenteessa.

Remote Feel -hanke

Kuva löytyy painokelpoisena Patria materiaalipankista

Janne Räkköläinen, Johtaja, Ajoneuvot, Land-liiketoiminta, Patria, puh. 040 844 3210, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.