KTM Esa Rautalinko, 56, nimitettiin Patria-konsernin toimitusjohtajaksi. Rautalinko aloitti tehtävässään 1. heinäkuuta 2019. Hänen johdollaan Patria vahvistaa palveluliiketoimintaansa ja kansainvälistymisstrategiaansa sekä jatkaa niiden toteutusta.

Patrian kasvu- ja kansainvälistymisstrategian mukaisesti AIM Norway (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS) -yrityskauppa, josta Patrian osuus on 49,9 %, saatiin päätökseen sekä Belgium Engine Center SPRL (BEC) -yrityksen koko osakekanta ostettiin AIM Norwaylta.

Suomen puolustusvoimien ennätyksellisen suuri hävittäjähanke jatkui suunnitellusti. Patria vahvisti osallistumistaan teolliseen yhteistyöhön nimittämällä Petri Hepolan oman HX-hankkeensa johtajaksi (Chief Program Officer, HX) ja johtokunnan jäseneksi.

Patria-konsernin tulos tilikauden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli tyydyttävällä tasolla liikevaihdon ollessa 239,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto oli vaatimaton 4,3 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli 40,7 % ja nettovelkaantumisaste 76,5 %.

Ensimmäinen vuosipuolisko 2019

Tammikuussa Patria ja Suomen puolustusvoimat allekirjoittivat sopimuksen alkeis- ja peruslentokoulutuksen palvelusta. Sopimus sisältää lentokoulutuksen lisäksi koulutuksen edellyttämän kaluston ylläpidon.

Helmikuussa Patria teki sopimuksen kazakstanilaisen Air Astanan kanssa lentoyhtiön uusien lentäjien kouluttamiseksi vuoteen 2022 asti.

Helmikuun lopussa Patria kertoi olevansa mukana Sitran ja HUSin kumppanuushankkeessa, jossa etsitään tapaa siirtää potilaan antaman luvan perusteella tietoa potilaan ja ammattilaisen välillä. Patrian rooli on tukea hanketta tietojärjestelmien kyberturvallisuuden varmistamisessa.

Huhtikuussa Patria ilmoitti siirtävänsä nykyisin Pirkkalassa yksimoottorisella DA40-kalustolla toteutettavan alkeislentokoulutuksen osuuden Espanjan Córdobaan. Pirkkalaan jää siviiliohjaajiakoulutuksen teoria- ja simulaattorikoulutus sekä DA42-koneella annettava monimoottori- ja mittarilentokoulutus.

Senop ja Suomen puolustusvoimien logistiikkalaitos solmivat aiesopimuksen maavoimien pimeätaistelukyvyn kehittämiseksi. Kehitysyhteistyön tavoitteena on tuottaa Puolustusvoimille hankintavalmius kotimaisille pimeätaisteluvälineille, joissa yhdistyvät korkea suorituskyky, huoltovarmuus, kustannustehokkuus sekä yhteensopivuus nykyisen ja tulevaisuuden taistelijan varustuksen kanssa.

AIM Norway -yrityskauppa (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS) saatiin päätökseen. Yhtiön omistavat nyt puoliksi Kongsberg Defence & Aerospace AS (KDA) (50,1 %) ja Patria (49,9 %). AIM Norway vastaa Norjan ilmavoimien lentokoneiden ja helikoptereiden huolloista, kunnossapidosta ja päivityksistä. Hankinta on Patrialle luonteva seuraava askel, sillä yhtiö on jo pitkään tuottanut Norjan puolustusvoimille NH90- ja Bell 412-helikoptereiden huoltoja.

Kesäkuussa Patria osti Belgium Engine Center SPRL (BEC) -yrityksen koko osakekannan norjalaiselta AIM Norwaylta. BEC on sotilaskoneiden moottoreiden huoltoon, korjauksiin ja kunnossapitoon keskittynyt yritys – erikoisalueenaan Pratt & Whitney F100-moottorit, joita käytetään F-15 ja F-16-lentokoneissa maailmanlaajuisesti. Yritys tuottaa myös näiden moottoreiden osalta materiaalipalveluita. BECin päätoimipiste sijaitsee Herstalissa Liegen ulkopuolella Belgiassa ja se työllistää noin 90 henkilöä. Hankinta on keskeinen osa Patrian kansainvälisen huolto- ja elinkaaritukitoiminnan kasvustrategian toteuttamista, jossa painopistealueena on erityisesti Eurooppa.

Patria kertoi ratkaisustaan Suomen etälennonjohtojärjestelmäksi. Tuote pohjautuu Kongsberg Defence & Aerospace -yhtiön Norjassa jo käytössä olevaan tuotteeseen. Patrian tekninen kyvykkyys, toimiva yhteistyö eri viranomaisten kesken ja koko maan kattava huoltoverkosto tukevat järjestelmän käyttöönottoa ja huoltovarmuutta varmistaen käytettävyyden myös poikkeusolosuhteissa.

Patria Belgium Engine Center SRL, joka on maailman johtava Pratt & Whitney F100-moottoreiden huoltaja, solmi Tanskan puolustusministeriön alaisen hankinta- ja logistiikkalaitoksen kanssa seitsemän vuoden sopimuksen Tanskan ilmavoimien F16-laivueen moottorihuollosta niiden elinkaaren ajaksi.

Kesäkuussa Patria allekirjoitti sopimuksen Leonardo Helicoptersin kanssa Norjan poliisin uusien AW169-helikoptereiden huollosta, korjauksista ja ylläpidosta. Työt toteutetaan Oslossa, Gardemoenin lentokentällä. Sopimus on tehty 10 vuodeksi.

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Patria osallistui IDEX 2019 -messuille Abu Dhabissa, Rotocraft & Unmanned Systems Asia -tapahtumaan Singaporessa ja XPONTIAL 2019 -tapahtumaan Chicagossa.

Loppuvuoden näkymät

Patrian kotimaisella asiakkaalla Puolustusvoimilla on meneillään ennätyksellisen suuria projekteja (HX, Laivue 2020). Alustavien tarjousten jälkeen HX-hankkeessa on useita kuukausia kestävä seuraava vaihe, joka käsittää tarjousten sisällön analysoinnin. Sen jälkeen tulee hävittäjähankinnan tarjouskilpailun ensimmäisen neuvotteluvaihe, jossa tarjouksia tarkennetaan hävittäjävalmistajien kanssa. Myös Patria neuvottelee valmistajien kanssa teollisesta yhteystyöstä, joka on Patrialle erittäin tärkeä ja suuri mahdollisuus.

Loppuvuoden osalta tilauskannan kehittyminen riippuu suurelta osin tiettyjen Land-liiketoiminnan tarjousvaiheessa olevien merkittävien kansainvälisten vientihankkeiden toteutumisesta.

Ville Jaakonsalo, talousjohtaja p. 0500 881 070, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Vuonna 2018 Patrian liikevaihto oli 476,1 miljoonaa euroa, ja konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.

www.patria.fi