Patria ja SIA Unitruck ovat perustaneet yhteisyrityksen Latviaan. Uusi yritys, SIA Defence Partnership Latvia, josta Patria omistaa 70 prosenttia ja Unitruck 30 prosenttia, tuottaa huolto-, korjaus-, järjestelmäintegraatio- ja logistiikkapalveluita Latvian puolustusvoimille ja sijaitsee Cesisissä. Osapuolten tavoitteena on, että SIA Defence Partnership Latvia olisi osa Latvian puolustuksen liikkuvuuden tukemista ja että se voisi olla mukana kehittämässä Latvian kattavaa puolustusta.

“SIA Defence Partnership Latvian perustaminen on osa Patrian strategiaa, jossa yksi merkittävä kasvualue on kansainvälinen huolto- ja elinkaarentukiliiketoiminta. Tämä yhteisyritys on pitkän aikavälin sitoumus tukea Latvian puolustusvoimia. Mikäli Latvia päättäisi ostaa Patrian 6x6 -ajoneuvoalustoja, SIA Defence Partnership Latvia olisi valmis toimimaan Latvian huoltovarmuuden edistämisessä ja varmistamassa ajoneuvojen pitkän aikavälin ylläpitoa”, sanoo Patrian International Support Partnerships -liiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Holkeri.

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.

SIA Unitruck on toiminut rekka-autojen, perävaunujen, metsä- ja teollisuuslaitteiden korjaus- ja huoltoliiketoiminnassa vuodesta 2004 ja tarjoaa moottoreiden, vaihdelaatikoiden, hydrauliikan, pneumaattisten ja sähköjärjestelmien diagnostiikka- ja korjauspalveluita sekä rekka-autojen päällirakenteiden laitteistoasennuksia.

Jukka Holkeri, liiketoimintajohtaja, International Support Partnerships, Patria, p. 040 869 2008, [email protected]

Jussi Järvinen, liiketoimintajohtaja, Land, Patria, p. 040 869 6625, [email protected]

Mārcis Dambis, hallituksen puheenjohtaja, SIA Unitruck, p. +371 2862 6705, [email protected]