Patria NEMO Navy

Patria toimittaa Swede Ship Marine AB:lle NEMO-kranaatinheitinjärjestelmiä Ruotsin amfibiojoukkojen käyttöön

Ruotsi vahvistaa meripuolustuskykyään kahdeksalla uudella kranaatinheitinaluksella. Nämä alukset varustetaan Patria NEMO Navy tornillisella 120 mm:n järjestelmällä.

Patria toimittaa kranaatinheitinjärjestelmänsä ensimmäistä kertaa Ruotsin puolustusvoimille Swede Ship Marine AB:n alihankkijana. Tukholman ja Göteborgin amfibioyksiköillä on pian kahdeksan alusta, jotka voivat tarjota tykistötukea mereltä.

Ruotsin puolustusmateriaalipalvelu FMV (Försvarets materielverk) tilaa alukset Swede Ship Marine AB:ltä. Tämän lisäksi Patria toimittaa NEMO-kranaatinheitinjärjestelmät myös koulutuskäyttöön.

Patria NEMO Navy on kevyt ja kompakti järjestelmä, joka sopii erinomaisesti nopeasti liikkuvien laivastojen ja mekanisoitujen laivastojen sovelluksiin. Torni voidaan integroida useille eri alustoille, mukaan lukien Patria 6x6 panssaroidut pyöräajoneuvot, joita Ruotsin puolustusvoimat on jo tilannut Patrialta. Tämä yhdistelmä on esillä Gärdetissä, Tukholmassa 27.5.2023, kun Ruotsin armeija juhlii 500-vuotista taivaltaan.

"Olemme yhdessä ruotsalaisen Swede Ship Marine AB:n kanssa kehittäneet ruotsalaisille amfibiojoukoille parhaan mahdollisen ratkaisun. Se on jälleen yksi esimerkki ruotsalais-suomalaisesta yhteistyöstä, ja vahvistaa Patrian NEMO-kranaatinheitinjärjestelmän ainutlaatuista asemaa sekä pohjoismaisilla markkinoilla että maailmanlaajuisesti", sanoo Patrian Pohjoismaiden markkina-alueen johtaja Mats Warstedt.

Löydät tarkempia tietoja Patria NEMOsta täältä

Mediatiedustelut ja lisätiedot:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, viestintäjohtaja, Patria, p. +358 50 557 3822, [email protected]

Mats Warstedt, Pohjoismaiden markkina-alueen johtaja, Global Division, Patria, puh. +46 739 449108, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.