Pilot training

Patria ja kaupallisten lentoyhtiöiden kapasiteetinhallintaan keskittyvä virolainen Xfly ovat sopineet yhteistyöstä Xflyn tulevien perämiesten kouluttamiseksi. Sopimuksen mukaan Patria vastaa Xflyn Multi-Crew Pilot License (MPL) -koulutusten toteutuksesta ATR 72 lentokoneisiin vuoden 2023 loppuun asti. Pääosin ruotsalaisten ja tanskalaisten oppilaiden koulutukset tullaan toteuttamaan Patrian Suomen ja Espanjan toimipisteissä. Ensimmäinen kurssi alkaa syyskuussa 2022.

”Yhteistyö Xflyn kanssa on erittäin kansainvälistä, mikä on hyvä osoitus kyvykkyydestämme palvella ulkomaisia lentoyhtiöasiakkaitamme. Samalla laajennamme Patrian tarjoamien lentäjäkoulutusten MPL-tuoteperhettä ATR 72 lentokoneisiin”, kertoo Mats Warstedt, Patrian Nordics-markkina-alueen johtaja.

”Ilmailualan kasvaessa uusien ja osaavien lentäjien kysyntä markkinoilla kasvaa. Uskomme kysynnän voimistuvan entisestään tulevina vuosina. Lentäjäkoulutus on nuorille yksi mielenkiintoisimmista poluista kohti ammattia, ja Xfly on valmis tarjoamaan työtä valmistuneille tulokkaille. Tämä on nopein tie ohjaamoon ammattilentäjäksi haluavalle. Olemme erittäin iloisia, että Patrian Pilot Training, yksi Euroopan parhaista lentäjäkouluista, on kumppanimme”, sanoo Xflyn toimitusjohtaja Jan Palmer.

Mats Warstedt, Senior Vice President, Nordics, Patria, puh. +46 739 449 108, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Hollannissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.