Patria6x6-FDF-FlagDay

Suomen esisarjan ensimmäinen Patria 6x6 -ajoneuvo nähdään Puolustusvoimain lippujuhlan paraatissa. Lippujuhlan päivän virallinen valtakunnallinen paraati järjestetään 4. kesäkuuta 2022 Helsingissä.

Puolustusvoimat tilasi tammikuussa Suomen, Latvian, Ruotsin ja Patrian yhteisen 6x6-ajoneuvohankkeen puitteissa kolme esisarja-ajoneuvoa, jotka tulevat koekäyttöön ennen varsinaista sarjatilausta. Esisarjan ajoneuvot toimitetaan kesäkuun aikana Puolustusvoimille. Tavoitteena on käynnistää Suomen ajoneuvojen sarjatuotanto vuonna 2023.

Yhteishanke etenee suunnitellusti ja herättää kiinnostusta myös potentiaalisissa uusissa osallistujamaissa. Ruotsi on virallisesti liittynyt mukaan hankkeeseen allekirjoitettuaan tuotekehityssopimuksen 1. kesäkuuta 2022. Latviassa on jo useita ajoneuvoja armeijan käytössä ja sarjatuotanto etenee suunnitellusti. Latvian asevoimat ovat osallistuneet kansainvälisiin sotaharjoituksiin Patria 6x6 -ajoneuvoilla, viimeisimpänä Suomessa järjestettyyn Arrow 2022 -harjoitukseen.

Jussi Järvinen, Executive Vice President, Finland Division, Patria
[email protected], +358 40 869 6625

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.