Patria 6x6

Kansainvälinen puolustus- ja teknologiayhtiö Patria allekirjoitti Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitoksen (FMV) kanssa sopimuksen 20 Patria 6x6 -panssariajoneuvon ostamisesta. Ruotsin “Pansarterrängbil 300” -nimellä tunnettujen ajoneuvojen ensimmäiset toimitukset tulevat tapahtumaan vuoden 2023 aikana.

Signing ceremony
Kuvassa vasemmalta: Jussi Järvinen (Patria), Mats Warstedt (Patria), Pasi Välimäki (Maavoimien komentaja), Esa Rautalinko (Patria), Jonas Lotsne (Director Land Systems, Försvarets Materielverk, FMV), Karl Engelbrektson (Ruotsin maavoimien komentaja) ja Juhana Skyttä (Maavoimat, jalkaväen tarkastaja).

Patria 6x6 -ajoneuvo valittiin ajoneuvoalustaksi useiden Euroopan valtioiden panssariajoneuvojärjestelmän CAVS (Common Armoured Vehicle System) -yhteishankkeessa, johon osallistuvat tällä hetkellä jo Suomi, Latvia, Ruotsi ja Saksa. Hankkeen toimitukset Latviaan ovat olleet käynnissä loppuvuodesta 2021 ja Suomi sai ensimmäiset esisarjan ajoneuvonsa kesällä 2022. Ruotsi liittyi 6x6-ajoneuvojen tutkimus- ja kehityshankkeeseen vuonna 2022 ja tänä vuonna tehtävät toimitukset tulevat olemaan ensimmäisiä askeleita, joilla vastataan Ruotsin useita satoja ajoneuvoja käsittävään kysyntään 2020-luvun ajan.

Toimitettava Patria 6x6 -ajoneuvosarja on joukkojen kuljetukseen tarkoitettu malli, joka tarjoaa uusinta ajoneuvoteknologiaa, kuten huippuluokan suojausta jopa 12 hengen miehistölle. Vaikka Patria 6x6 -ajoneuvo on tarkoitettu ensisijaisesti joukkojen kuljetukseen, ajoneuvo on modulaarinen ja se voidaan muokata useisiin eri tarkoituksiin sopivaksi, mukaan lukien komento- ja valvontatehtäviin sekä ambulanssitehtäviin.

“Ruotsin puolustusvoimat on käyttänyt Patrian XA 6x6- ja AMV 8x8 -ajoneuvoja yli kolmen vuosikymmenen ajan monenlaisissa vaativissa ympäristöissä ympäri maailman, ja tämä tuore sopimus Patrian uusimmista 6x6-ajoneuvoista todistaa, että ajoneuvot vastaavat lupauksiamme”, toteaa Patrian Nordics-markkina-alueen johtaja Mats Warstedt. “Patrian 6x6-ajoneuvo on myös erittäin hyvä esimerkki Suomen ja Ruotsin välisestä yhteistyöstä, jossa ruotsalaiset toimittajat tarjoavat merkittävää arvoa esimerkiksi moottorin ja panssaroinnin teräksen muodossa.”

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Mats Warstedt, Senior Vice President, Nordics, Global Division, Patria, puh. +46 739 449108, [email protected]

Patrian materiaalipankin aineistot: www.patriagroup.com/fi/media/kuvat

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.