Patrian ajoneuvovalmistuksessa aloitetaan muutosneuvottelut. Neuvottelujen kohteena on Land Operations -yksikön Hämeenlinnan ja Tampereen koko henkilöstö.

Neuvotteluiden syynä on ajoneuvohankkeiden menestyminen ja kasvanut kysyntä. Latvia tilasi 2021 yli 200 Patria 6x6 -ajoneuvoa ja Suomen puolustusvoimat allekirjoitti aiesopimuksen sekä tilasi tammikuussa 2022 Patria 6x6 -ajoneuvojen esisarjan. Kesäkuussa 2022 myös Saksa allekirjoitti aiejulistuksen ajoneuvohankkeeseen liittymisestä ja Ruotsi sopimuksen hankkeen tutkimus- ja tuotekehitysvaiheesta.

Kasvaneen kysynnän johdosta Patria suunnittelee Hämeenlinnan ajoneuvovalmistuksen siirtämistä kahteen vuoroon nykyisestä yksivuoroisesta päivävuorosta ja robottihitsauksen käyttöönottoa. Harkittavien toistaiseksi voimassa olevien toimien vaikutuksen piirissä on maksimissaan 232 henkilöä.

Lisätietoja: Patrian Land Operations -yksikön johtaja Petri Jokinen, p. 040 869 6539, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen sekä lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa asiakkailleen operatiivisen suorituskyvyn, kaluston käytettävyyden ja valittujen tiedustelu-, valvonta- sekä johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita sekä jatkuvaa kehittämistä. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.