Patria 6x6 CAVS Germany partners
Vasemmalta: Michael Lausen, Head of In-Service Support / Special Technology FFG:stä, toimitusjohtaja Christoph Cords DSL:stä, Patrian Jukka Holkeri, Executive Vice President, Global ja Jungenthal Wehrtechnikin toimitusjohtaja Jörg Kamper

Patria, DSL (osa KNDS-ryhmää) ja FFG ovat sopineet yhteistyöstä koskien Patria 6x6 -ajoneuvovarianttien suunnittelua, tuotantoa ja ylläpitoa edellyttäen, että Patria 6x6 panssaroitu ajoneuvo valitaan korvaamaan Saksan aiempi Fuchs-kalusto.

Mikäli Saksa päättää hankkia Patrian ajoneuvoja kansainvälisen Common Armoured Vehicles System (CAVS) -hankkeen kautta, Patria tulee toimimaan hankinnan päätoimittajana. Patria johtaa järjestelmän suunnittelua ja kehittämistä, kun taas DSL Freisenissä ja FFG yksiköissään Flensburgissa (FFG) ja Kirchenissä (JWT) tarjoaa paikallista suunnittelu-, tuotanto- ja elinkaaritukea. Ohjelmaan tullaan ottamaan mukaan myös muita saksalaisia yrityksiä paikallisvalmistuksen yksityiskohtien tarkentuessa.

”Olemme iloisia käynnistäessämme ainutlaatuisen kumppanuuden, joka tarjoaa merkittävää lisäarvoa Saksalle. Pystymme mukautumaan Saksan puolustuksen tarpeisiin kustannustehokkaasti kehittyneellä ja valmiilla ajoneuvoalustalla. Patria 6x6 -ajoneuvojen etuna on, että niitä on jo tuotannossa sekä Nato-kumppanimailla operatiivisessa käytössä. Ajoneuvot valmistetaan paikallisesti Saksassa täyttämään Bundeswehrin korkeat vaatimukset ja tekniset standardit”, kommentoi Patrian Euroopan markkina-alueen johtaja Hugo Vanbockryck

CAVS-hanke, joka perustettiin Suomen ja Latvian toimesta, ja johon ovat myöhemmin liittyneet myös Ruotsi ja Saksa, on useiden eurooppalaisten maiden yhteinen hanke, jonka tarkoituksena on luoda moderni ja kustannustehokas panssaroitu 6x6-ajoneuvojärjestelmä. Saksa liittyi virallisesti yhteishankkeeseen huhtikuussa 2023. Yhteisohjelma on avoin maille, joilla on vastaavat vaatimukset.

Patria 6x6 valittiin hankkeen yhteiseksi ajoneuvoalustaksi vuonna 2019. Patria 6x6 on modulaarinen, vahva ja edullinen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo, joka tarjoaa korkean suorituskyvyn, modernin suojan ja ennennäkemättömän liikkuvuuden.

KNDS-ryhmään kuuluvan DSL Defence Service Logistics GmbH:n toimitusjohtaja Christoph Cords korostaa teollisen yhteistyön etuja: ”Patrian, DSL:n ja FFG:n välinen kumppanuus yhdistää saksalaisen ja suomalaisen insinööri- ja valmistusosaamisen parhaat puolet ja vie menestyksekkään eurooppalaisen CAVS-ohjelman toteuttamisen seuraavalle tasolle. Tämän kaltaiset monikansalliset teollisuuskumppanuudet ovat tulevaisuutta.

”Tämän sopimuksen avulla luomme vahvan tiimin, joka takaa luotettavan ja kestävän CAVS-tuotannon Saksassa”, sanoo Jungenthal Wehrtechnikin toimitusjohtaja Jörg Kamper ja hallituksen jäsen FFG Flensburger Fahrzeugbau GmbH:sta. ”Ajoneuvojärjestelmän pääsuunnittelu tulee Patrialta, mutta leijonan osuus valmistuksesta tulee tapahtumaan Saksassa. FFG:lle ja JWT:lle tämä tarkoittaa sitä, että Saksassa luodaan alalle uusia työpaikkoja. Lisäksi tässä ohjelmassa voidaan hyödyntää ja kehittää edelleen sekä Saksan teollista osaamista, valmiuksia ja investointeja että kasvattaa tulevaisuuden ylläpitokykyä. Tästä syystä olemme iloisia voidessamme olla osa tätä yhteistä pyrkimystä tarjota Saksalle seuraavan sukupolven 6x6-ajoneuvoalusta.”

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Jukka Holkeri, Executive Vice President, Global-divisioona, Patria, puh. +358 40 869 2008, [email protected]

Lisätietoja Patria 6x6 -ajoneuvosta: https://www.patriagroup.com/fi/tuotteet-ja-palvelut/suojaa-liikkuvuutta…

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaarentukipalvelujen sekä teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluja ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla ensisijainen kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Patria työllistää yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.