Patria-Universum työnantajamielikuva 2022

Tekniikan alan ammattilaisten mielikuva Patriasta työnantajana on nyt parempi kuin koskaan. Asia käy ilmi Universumin kyselystä, jossa Patria kohosi kärkikymmenikön suurimpana nousijana sijalle 5. Viime vuonna tekniikan alan ammattilaisten työnantajamielikuva Patriasta oli kyselyn 12:nneksi paras.

”Olemme tästä tuloksesta todella iloisia – on upeaa, että ammattilaiset näkevät Patrian uudella tavalla kiinnostavana työnantajana”, Patrian People & Growth -tiimin johtaja Katja Viiankorpi sanoo.

”Osaltaan kiittäminen on varmasti nykyisiä patrialaisia ja minkälaista mielikuvaa he ovat työpaikastaan välittäneet ammattiverkostoissaan.”

Vaikka Patrian työnantajamielikuva kohosi eniten tekniikan alan ammattilaisten keskuudessa, selvää nousua oli myös muissa ammattiryhmissä. Patriaa olivat arvioineet Universumin kyselyssä paitsi tekniikan, myös IT- sekä luonnontieteiden alan ammattilaiset.

Eri organisaatioiden työnantajamielikuvia kartoittaa ja listaa työnantajamielikuvan asiantuntija Universum. Tämänvuotisessa kyselyssään Universum selvitti yli 9 000 asiantuntijan ajatuksia uranäkymistä ja eri työnantajista Suomessa. Kyselyyn vastasi ammattilaisia 48:lta eri alalta; tekniikan alalta näkemyksiään kertoi yli 1 700 osaajaa.

Työ on merkityksellistä ja elämä tasapainossa

Katja Viiankorpi painottaa, että sijoitus viiden kärkeen on mahtava saavutus. Patria on pitkään tehnyt pitkäjänteistä työtä henkilöstön, työnantajamielikuvan ja Patrian tunnettuuden kehittämiseksi.

Viiankorpi tietääkin kertoa, mitkä asiat ammattilaisten vaakakupissa painavat:

”Turvallisuuden merkitys maailmassa on kasvanut ja siten myös Patrian näkyvyys. Meillä patrialaisilla on yhteinen kokemus siitä, että meillä on tärkeä tehtävä ja jokainen tekee osansa oman työnsä kautta. Myös työnhakijat nostavat nykyään toimialan ja Patrian tekemän työn tärkeyden esiin aivan eri tavalla kuin aikaisemmin.”

Merkityksellisyyden lisäksi tärkeitä ovat mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan samoin kuin työn ja vapaa-ajan tasapaino. Näitä Patria onkin kehittänyt.

”Olemme saaneet työntekijöiltä kiitosta siitä, että meillä voi tehdä hienoa uraa tärkeiden asioiden äärellä ja silti elämä pysyy balanssissa. Myös niiden ammattilaisten joukossa, joita Patria tavoittelee, on ollut selkeästi näkyvissä sama trendi – työn ja vapaa-ajan tasapainoa pidetään entistä tärkeämpänä.”

Viiankorpi korostaa, että hyvistä tuloksista huolimatta systemaattinen kehitystyö jatkuu edelleen. Satavuotinen yritys on nyt ennennäkemättömässä muutostilassa, kun se vastaa nopeasti muuttuneen toimintaympäristön kasvaviin tarpeisiin ja samaan aikaan uudistuu myös sisäisesti.

”Olemme luoneet uuden strategian ja muuttaneet toimintamalliamme rajusti, tehneet rohkeita liikkeitä yrityksenä. Kuten muutos aina, tämä totta kai luo työntekijöillemme myös haasteita. Mutta patrialaisista huokuu halu tehdä asiat hyvin ja onnistua – tämä ajanjakso on historiallinen käännekohta Patrialle ja sen tuntee ihmisistä, että heistä on hieno olla siinä mukana.”

Universumin tutkimus 2022: https://universumglobal.com/fi/ammattilaiset-2022

Sinä ratkaiset – tutustu Patrian uramahdollisuuksiin: www.patriagroup.com/fi/toissa-patriassa

Katja Viiankorpi, Vice President, People & Growth, Patria, puh. +358 40 869 3069, [email protected]

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Alankomaissa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.

Universum on maailman arvostetuin työnantajakuvan asiantuntija, ja ainoa aidosti globaali pelkästään työnantajakuvan tutkimiseen, kehittämiseen ja siitä viestimiseen keskittyvä toimija. Olemme olleet osa Stepstone Groupia ja Axel Springer-perhettä vuodesta 2018 asti, ja nykyään olemme fyysisesti läsnä yli 20 maassa, ja asiakkaita meillä on 60 maassa. Joka vuosi, yli miljoona opiskelijaa ja ammattilaista ympäri maailmaa vastaa Universumin uratestiin.