Patria-konsernin avainluvut Q1 2022

Ensimmäinen vuosineljännes

• Patria-konsernin liikevaihto ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 131,6 miljoonaa euroa (119,5 miljoonaa euroa vuonna 2021).
  • Liikevoitto oli 8,4 miljoonaa euroa (4,9).
  • Omavaraisuusaste oli 43,0 % (39,6 %) ja nettovelkaantumisaste 45,8 % (68,0 %).
  • Patriassa otettiin onnistuneesti käyttöön uuden kasvustrategian mukainen toimintamalli vuoden alussa.
  • Suomen Puolustusvoimat allekirjoitti Patrian kanssa sopimuksen esisarja-ajoneuvojen hankinnasta liittyen Latvian, Suomen, Viron ja Patrian yhteiseen 6x6-ajoneuvohankkeeseen. Myös Ruotsi valmistautuu mukaan hankkeeseen.
  • Slovakia valitsi Patrian AMVXP -ajoneuvon BOV 8x8 -tarjouskilpailun parhaaksi. Päätös perustui vuoden 2021 lopussa jätettyihin tarjouksiin sekä helmikuussa 2022 tehtyihin ajoneuvo- ja asejärjestelmätesteihin.
  • Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitos (FMV) tilasi Patrialta Patria XA 202/203 (Patgb 202/203) -panssaroitujen pyöräajoneuvojen elinkaaripäivityksen, joka kattaa 168 ajoneuvon modernisoinnin.
  • Patria osti NEDAERO-yhtiön, joka on Alankomaiden johtava ilmailukomponenttien ja -osien erikoisosaaja.
  • Patria ja Pratt & Whitney allekirjoittivat aiesopimuksen syventääkseen pitkäaikaista yhteistyötään, joka liittyy F-16- ja F-15-hävittäjien F100-PW-220/220E- ja F100-PW-229-moottoreihin. Tavoitteena on ylläpitää ja kehittää yhteistyötä liittyen F100-asiakkaille tarjottaviin maailmanlaajuisiin ylläpito-, korjaus- ja kunnossapidon logistiikkapalveluihin.
  • Patria, Millog ja Insta Group toimittivat ensiapu- ja sairaalatarvikkeita ukrainalaiselle yhteistyökumppanille noin 100 000 euron arvoisella yhteishankinnalla.

Loppuvuoden näkymät

Patria vahvistaa edelleen toiminnallista tehokkuuttaan sekä taloudellista tulostaan pohjautuen kasvustrategiaansa. Patrian luotettavat ja kustannustehokkaat elinkaaritukipalvelut sekä huippuluokan tuotteet ovat avainasemassa myös tulevaisuudessa asiakkaiden kalustojen vaaditun suorituskyvyn ylläpitämisessä kaikissa olosuhteissa.

F-35-päätöksen myötä neuvottelut teollisesta yhteistyöstä tiivistyvät valitun konetyypin puitteissa.

Patria 6x6 -ajoneuvon yhteishanke etenee suunnitellusti. Latviassa ensimmäiset ajoneuvot ovat jo käytössä, ja sarjatuotanto on käynnissä. Suomen esisarjatilauksesta on sovittu, ja Ruotsi valmistautuu mukaan ohjelmaan. Yhteinen ajoneuvohanke on herättänyt kiinnostusta ja on avoinna myös muille maille osallistujamaiden yhteisellä suostumuksella.

Ville Jaakonsalo, talousjohtaja, puh. 0500 881 070, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Hollannissa, Virossa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.