Patria-pilot-training

Patria ja Xfly, virolainen ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) -operaattori, syventävät lentäjäkoulutusyhteistyötä. Aiemmin keväällä sovitun ATR-konetyypin MPL (Multi-Crew Pilot License) -koulutusohjelman lisäksi Xfly tarjoaa ehdollisen työsopimuksen uusille Patrian A320-tyyppikoulutusohjelman suorittaneille perämiehille. Patrian ATP-kursseille on sisältynyt A320-tyyppikoulutus vuodesta 2021 lähtien ja syventyneen yhteistyön myötä Patrian suosittuun koulutusohjelmaan muodostuu uramahdollisuus eteläisen naapurimaan valtio-omisteiseen lentoyhtiöön.

”Mahdollisuus päästä Xfly:n A320:n perämieheksi heti opintojen jälkeen on merkittävä ponnahduslauta lentäjän ammattiin koulutuksensa itse maksaneille oppilaillemme.  Lento-oppilaille on erittäin tärkeää työllistyä mahdollisimman pian valmistumisen jälkeen. Olemme erittäin iloisia voidessamme aloittaa yhteistyön, josta kaikki osapuolet hyötyvät tasavertaisesti”, sanoo Mats Warstedt, Patrian Nordics Market Arean johtaja.

”Xfly laajentaa toimintaansa uusille markkinoille sekä Charter- että ACMI-toiminnoissa Euroopassa. Syvennämme yhteistyötämme Patrian kanssa, koska hyvin koulutettujen lentäjien palkkaaminen operatiiviseen toimintaan tulee olemaan onnistumisemme kannalta tärkeää. Kesällä 2023 pyrimme liikennöimään useampaa kuin yhtä A320 -lentokonetta, minkä lisäksi aiomme kasvattaa Airbus-kalustoamme vuosittain markkinoiden kysynnän mukaan. Sovitun ATR MPL -ohjelman ohella olemme innoissamme voidessamme aloittaa Patrian kanssa toisen koulutuslinjan Airbus-kalustoomme”, kertoo Nordic Aviation Groupin toimitusjohtaja Jan Palmer.

Mats Warstedt Senior Vice President, Market Area Nordics, Patria, puh. +46 739 449108, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden. www.patriagroup.com