Patria on FAMOUS-konsortion (European Future Highly Mobile Augmented Armored Systems) teollisena koordinaattorina allekirjoittanut rahoitussopimuksen (Grant Agreement) Euroopan komission kanssa. Sopimus on arvoltaan yhdeksän miljoonaa euroa, ja se mahdollistaa kehitystyön aloittamisen seuraavan sukupolven panssaroitujen ajoneuvojen kehittämiseksi. Konsortioon kuuluu 19 johtavaa puolustusalan yritystä eri puolilta Euroopan Unionia. FAMOUS-konsortion Kick-Off-päivä järjestettiin 14. joulukuuta 2021, jolloin ohjelma käynnistettiin virallisesti yhdessä Euroopan komission sekä osallistuvien jäsenvaltion edustajien ja yritysten kanssa.

”On hienoa, että tämä projekti ja sen kehitystyö ovat nyt virallisesti käynnissä. Tämä FAMOUS-konsortio on ainutlaatuinen ja innovatiivinen tapa kehittää seuraavan sukupolven teknologia-alueita, joita voidaan hyödyntää erilaisissa panssaroiduissa ajoneuvoissa ja järjestelmissä – lopulta ihan varsinaisessa käytössä”, sanoo Patrian Land-liiketoimintayksikön johtaja Jussi Järvinen.

FAMOUS-konsortio toimii Euroopan puolustuskehitysohjelman (EDIDP) alaisuudessa, jonka tarkoituksena on tukea Euroopan unionin puolustusteollisuuden kilpailukykyä ja innovaatiokykyä. FAMOUS-ohjelman tavoitteena on kehittää tulevaisuuden teknologioita ja sorituskykyjä, jotka parantavat maataisteluvalmiuksia liikkuvuuden, hybriditoiminnan, voimantuottoratkaisujen ja energiavarastoinnin sekä lisäksi turvajärjestelmien, tilannetietoisuuden, robotiikan, C4I-ratkaisujen, asejärjestelmien ja modernien elinkaaritukiratkaisujen aloilla.

FAMOUS-konsortion jäsenyritykset ovat seuraavat:

FAMOUS companies
EU

This project has received funding from the European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) under Grant Agreement No EDIDP-GCC-2020-058- FAMOUS.x)

Lisätietoja: Jussi Järvinen,  liiketoimintajohtaja, Land, Patria, puh. 040 869 6625, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden. www.patriagroup.com

x)The press release reflects only the author's view and that the Commission is not responsible for any use that may be made of the information it contains.