Patria on allekirjoittanut sopimuksen Leonardo Helicoptersin kanssa Norjan poliisin uusien AW169-helikoptereiden huollosta, korjauksista ja ylläpidosta. Työt toteutetaan Oslossa, Gardemoenin lentokentällä. Sopimus on tehty 10 vuodeksi.

“Tämä sopimus on meille strategisesti merkittävä. Sen myötä saamme uuden konetyypin huollettavaksemme ja laajennamme jo entuudestaan toimintaamme Norjassa. Samalla syvennämme yhteistyötä Leonardon kanssa. Toiminta Norjan poliisin helikoptereiden parissa on hyvää jatkumoa viranomaisille tarjottavasta huoltopalvelusta, mehän olemme huoltaneet Ruotsin poliisin helikoptereita jo vuodesta 1964”, toteaa Jukka Holkeri, Patrian International Support Partnerships -liiketoiminnan johtaja.

Patria on jo luotettu helikoptereiden huoltaja Norjassa. Patria ja Norjan puolustuslogistiikkalaitos (NDLO) allekirjoittivat sopimuksen vuonna 2017 Norjan puolustusvoimien NH90-helikoptereiden huollosta Bardufossissa. Sopimus oli kaksivuotinen ja se sisälsi optioita. NDLO on jatkanut sopimusta vuodella huhtikuusta 2019 eteenpäin. Patrialla on myös ollut sopimus Norjan Bell 412 -helikoptereiden huollosta vuodesta 2001 lähtien ja AIM Norway, joka on puoliksi Kongsbergin ja Patrian omistama yhtiö, huoltaa Norjan AW101-pelastushelikoptereita.

Uusi AW169-helikopteri mahdollistaa Norjan poliisille toiminnan kehittämisen ja valmiuden erilaisten uhkien varalta, kuten terrorismi ja muu rikollinen toiminta, sillä sen toimintasäde on merkittävästi suurempi kuin nykyisin käytössä olevien helikoptereiden. Lisäksi uusi konetyyppi mahdollistaa nopean toiminnan eri tukikohtien välillä tarpeen tullen. AW169-helikopterit toimivat erilaisissa tehtävissä, kuten tarkkailu- ja valvontatehtävät ja erikoistehtävissä olevien joukkojen kuljetus. Lisäksi se mahdollistaa tehtäviin tarvittavat nopeat muutokset. Norjan poliisin helikopterit pystyvät kuljettamaan kuusi henkilöä miehistön lisäksi.

Lisätietoja: Liiketoimintajohtaja Jukka Holkeri, International Support Partnerships, Patria, puh. 040 869 2008, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Vuonna 2018 Patrian liikevaihto oli 476,1 miljoonaa euroa, ja konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.