Patria on allekirjoittanut sarjatoimitussopimuksen koskien CANDL (Compact Airborne Networking Data Link) -terminaaleja, HPA-suurtehovahvistimia ja näihin liittyviä palveluja. Patria toimittaa CANDL-terminaalit Airbus Defence & Space -yhtiölle Saksaan. Sopimuksen arvo ja yksityiskohdat ovat luottamuksellisia.

“Olemme aiemmin olleet mukana useissa menestyksekkäissä demonstraatio- tai koelento-ohjelmissa, joissa on esitelty muun muassa miehittämättömien järjestelmien roolia verkostokeskeisissä tehtävissä sekä miehitettyjen ja miehittämättömien ilma-alusten yhteiskäyttöä (MUMT). CANDL-terminaalien sarjatilaus on Patrialle merkittävä askel verkottuneiden tiedonsiirtojärjestelmien alalla. Datalinkkinä Patrian CANDL mahdollistaa ainutlaatuisen yhdistelmän dynaamista verkonjäsenten hallintaa ja pitkän kantaman. Tämä on erityinen etu sovelluskohteissa, joissa esimerkiksi yhdistetään miehittämättömiä ja miehitettyjä järjestelmiä tai simulaattoreita sekä reaalimaailmaa ns. LVC-koulutuksessa”, toteaa kehitysjohtaja Simo Mäkipaja Patrian Systems-liiketoiminnasta.

Patrian CANDL on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti luo­tet­ta­vaa ja häi­riön­sie­tois­ta tie­don­siir­toa ja lukuisten verkon jäsenten yhdistämistä edel­lyt­tä­viin so­vel­lus­koh­tei­siin. Se tar­jo­aa 8 Mbit/s da­ta­no­peu­den, suo­ja­tun ko­men­to­yh­tey­den sekä vi­deo­ku­van ja di­gi­taa­li­sen pu­heen vä­li­tys­ky­vyn. CANDL:in oh­jel­mis­to­ra­dio­poh­jai­nen lait­teis­to on suun­ni­tel­tu len­to­kel­poi­sek­si.

Toi­min­ta­taa­juuk­sien­sa osal­ta CANDL so­vel­tuu käy­tet­tä­väk­si sekä so­ti­las- että si­vii­li­käyt­töi­sis­sä jär­jes­tel­mis­sä. CANDL mah­dol­lis­taa pit­kän kan­ta­man il­mas­ta-il­maan ja il­mas­ta-maa­han ver­kot­tu­mi­sen sekä yh­tey­se­täi­syy­den kas­vat­ta­mi­sen ra­dio­ho­ri­son­tin yli re­leoin­nin avul­la.

CANDL-ter­mi­naa­li:

• Koko: 110 x 175 x 100 mm
  • Paino: < 2.5 kg
  • Tyy­pil­li­nen te­hon­ku­lu­tus: < 50 W
  • Jääh­dy­tys joh­tu­mal­la
  • Suunnittelussa huomioitu vaativat ympäristöolosuhteet
  • Optiona COMSEC-moduuli, salausavaimet käyttäjän määriteltävissä

Simo Mäkipaja, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Systems, Patria, puh. 040 869 2618, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %).
www.patria.fi