Patria on mukana Liettuan panssaroitujen ajoneuvojen hankintaan tähtäävässä tarjouskilpailussa. Yhtiö tarjoaa yhteistyömahdollisuuksia Liettuassa paikalliselle teollisuudelle, jolla on projektissa merkittävä rooli. Patrialla on hyvää kokemusta vastaavanlaisista toimitusprojekteista Kroatiassa ja Etelä-Afrikassa.

Patrian tarjoamassa ratkaisussa ajoneuvot valmistettaisiin Liettuassa, mikä turvaisi ajoneuvojen huoltovarmuuden ja toisi paikalliselle teollisuudelle uusia työpaikkoja.

Markkinajohtaja Patria AMV

Patria AMV -ajoneuvoa on tilattu jo yli 1400 kappaletta, ja ne ovat seitsemän asiakasmaan käytössä vaativissa ja vaihtelevissa olosuhteissa. Ajoneuvo on saanut paljon positiivista palautetta kriisinhallintatehtävissä muun muassa Afganistanissa.

AMV-tuoteperheen uusin tulokas on Patria AMVXP IFV. Ajoneuvon intensiivinen testivaihe todensi ajoneuvon ominaisuuksille kohdistetut odotukset. Patria AMVXP IFV tarjoaa erinomaisen ratkaisun tulevaisuuden asiakasvaatimuksiin.

Paikallisten toimittajien merkitys suuri

Patria etsii aktiivisesti paikallisia toimittajia yhteistyökumppaneikseen ajoneuvoprojektiin. Mikäli Patrian tarjous tulee valituksi, yhtiö rakentaa Liettuan ajoneuvoille tarvittavan verkoston palveluntarjoajista, jotka jo tekevät yhteistyötä Liettuan puolustusvoimien kanssa. Lisäksi Patrian yhteistyökumppanit osallistuisivat ajoneuvojen kokoonpanoon, tuotantoon ja toimitukseen.

- Liettuan paikallisilla toimittajilla olisi hankkeessa merkittävä rooli. Olemme jo neuvotelleet erilaisista yhteistyömahdollisuuksista paikallisten teollisten yhteistyökumppaneiden kanssa, joille tämä on erinomainen tilaisuus osallistua Liettuan ajoneuvoprojektiin ja samalla ryhtyä Patrian sekä sen yhteistyöyritysten paikallisiksi alihankkijoiksi, mikä toisi mahdollisuuksia myös markkinoille Liettuan ulkopuolella, korostaa Mika Kari, liiketoimintajohtaja, Land.

Yhteistyö Patrian kanssa mahdollistaisi liettualaisille korkean teknologian yrityksille uusia markkina-alueita Euroopan ulkopuolella. Patria etsii myös jatkuvasti uusia kehityskelpoisia innovaatioita markkinoille. Patrian teollisen yhteistyön ohjelma tarjoaa lupaaville yrityksille mahdollisuuksia kasvavilla markkina-alueilla, erityisesti Lähi-idässä.

Lisätiedot

Mika Kari, liiketoimintajohtaja, Land, Patria, +358 40 8692105, [email protected]

Birgitta Selonen, viestintäjohtaja, +358 40 869 2043, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konserni toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Puolassa, USAssa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Etelä-Afrikassa. Konsernissa toimii 2 900 ammattilaista.