Patria ja BAE Systems juhlistavat Hawk-suihkuharjoituskoneiden Suomessa käytön 35 vuoden merkkipaalua Suomen ilmavoimien kanssa.

Suomen ilmavoimat on käyttänyt Hawk-hävittäjiä jo vuodesta 1980 kouluttaakseen lentäjien parhaimmistoa lennostoihin ja Midnight Hawks –taitolento-osastoon. Sekä BAE Systems että Patria ovat tukeneet Hawk-toimintaa koko niiden elinkaaren Suomessa ja tästä eteenpäinkin molemmat yritykset jatkavat työtään Hawkien toiminnan ja Suomen lentokoulutuksen tarpeiden turvaamiseksi.

Yhteistyö on tuottanut useita Suomen Hawkien kustannustehokkuuteen ja elinkaareen liittyviä parannuksia viime vuosina. Patrian maailmanluokan tukitoiminta on auttanut asiakasta pienentämään kustannuksia ennakoimalla ja estämällä koneiden väsymiseen liittyviä haasteita ja yhteistyössä Suomen ilmavoimien kanssa on jatkuvalla modifiointi- ja muutostöillä koneiden elinikää saatu pidennettyä aina 2030-luvulle saakka.

Suomen Hawkien historiaa

Aluksi Suomessa otettiin käyttöön BAE Systemsin suunnittelemat ja valmistamat neljä Hawk-harjoitushävittäjää, sittemmin niitä seurasi 46 Patrian Suomessa valmistamaa konetta. Vuonna 1993 Suomen ilmavoimat tilasi seitsemän Hawk Mk 51A-koneen lisäerän. Paljon lennetyt Hawkit läpikävivät mittavan rakenteiden vahvistuksen Patrian toimesta Suomessa 1990-luvun lopussa.

Vuonna 2007 Suomeen hankittiin Sveitsistä18 vähän lennettyä Mk 66 -konetta, jotka otettiin käyttöön onnistuneiden, Patrian suorittamien modifiointi- ja muutostöiden jälkeen 2011 - 2013. Nyt koko 24-koneen Hawk-kalusto, modernisoiduin ohjaamoin, on valmis jatkamaan Suomen ilmavoimien palveluksessa vielä monia vuosia.

Chris Boardman, toimitusjohtaja, Military Air and Information, BAE Systems, sanoo: “Olemme ylpeitä todistaessamme 35 vuotta menestyksekästä yhteistyötä Suomen ilmavoimien ja Patrian kanssa maailman johtavan Hawk-lentokoneen parissa. Hawk-teknologia on mahdollistanut saumattoman siirtymisen peruskoulutuksesta etulinjan sotilaslentäjiksi ympäri maailmaa ja olemme suunnattoman ylpeitä siitä, että Suomi jatkaa lentäjien parhaimmiston kouluttamista Hawkeilla.”

“Patrian yhteistyössä tekemät päivitykset ovat varmistaneet Hawk-kaluston elinkaaren pidentämisen ja siten jatkon Suomen ilmavoimien koululentokoneena. Tänään, tämän merkkipaalun äärellä, odotamme innolla yhteistyön jatkoa Suomen ilmavoimien ja Patrian kanssa vielä monien vuosien ajan.”

Jukka Holkeri, strategia- ja yrityssuunnittelujohtaja, Patria, toteaa: “Tehtävämme on antaa asiakkaillemme mahdollisuus keskittyä ydintoimintoihinsa samalla kun me huolehdimme heidän lentokalustonsa parhaimman mahdollisen toimintavalmiuden ja tehtäväkelpoisuuden ylläpidosta. Patrian rakenneanalyysi- ja rakennekorjausosaamista on onnistuneesti käytetty hyväksi Suomen ilmavoimien Hawk Mk51 –kaluston eliniän pidentämishankkeessa.

“Huolto, korjaus ja modifikaatiot ovat on Patrian ydinosaamisaluetta. Patrian ilmailutekninen osaaminen kattaa laajan palveluvalikoiman vaurio- ja korjausanalyysistä ennaltaehkäisevien modifikaatioiden ja rakenteiden kunnonvalvontaohjelmien suunnitteluun.”

Patrian tukitoiminnat

Patria tuottaa elinkaaren tukipalveluita Suomen ilmavoimien lentokalustolle strategisena kumppanina varmistaen koneiden toimintavalmiuden niiden sovitun eliniän ajan. Yrityksen tehtävänä on tuottaa asiakkaalle sen kaluston toimintavalmiutta kaikissa olosuhteissa.

Yhteistyö Suomen ilmavoimien ja Patrian välillä on luonut tukikonseptin, jonka kautta voidaan tuottaa elinkaaren tukipalveluita, mukaan lukien Hawk-suihkuharjoituskoneiden käyttöiän pidentäminen aina 2030-luvulle saakka.

Nykyaikaisten analysointiohjelmistotyövälineiden käyttö antaa Patrialle hyvät valmiudet ilma-alusten rakennekorjaussuunnitteluun, oli sitten kyseessä väsymis- tai lentovaurio. Rakenteiden lujuusopin elementtimenetelmän mallit perustuvat kokonaisen lentokoneen rungon mallintamiseen integroitujen painejakaumien avulla. Yhdessä tarkkojen osamallien kanssa ne ovat tehokkaita työkaluja rakenteiden hallintaan.

Patria on sitoutunut yhteistyöhön Suomen ilmavoimien kanssa jo vuosikymmenten ajan. Yrityksen pitkä historia ja vankka osaaminen takaavat sitoutumisen ilmailuteollisuuden kehittämisen.

Yli 80 vuoden aikana Patria on suunnitellut 19 sotilaslentokonetyyppiä peruskoulutuskoneista eturivin hävittäjiin ja valmistaneet lähes 1000 lentokonetta. Tätä voi hyödyntää soveltaessa syvällistä osaamista lentokoneiden ja niiden järjestelmien/laitteiden huollossa, korjauksessa ja modifikaatioissa. Tänä päivänä patrian vastuulla ovat Hornet F/A-18 C/D torjuntahävittäjän, Hawk Mk51/51A ja Mk66 suihkuharjoituskoneiden, CASA C-295M ja Fokker F27 kuljetuskoneiden sekä Vinka-koulutuskoneen ylläpitotoiminnot. Vuosittain Patria huoltaa ja/tai korjaa yli 150 konetta.

BAE Systems

BAE Systems on maailmanlaajuinen puolustus, ilmailu ja turvallisuusalan yritys, joka työllistää noin 88 200 henkilöä ympäri maailmaa. Yrityksen laaja-alaiset tuotteet ja palvelut kattavat ilma-, maa- ja merivoimat ja niiden vaativat elektroniikka-, tuvallisuus- ja informaatioteknologian sekä niiden tukitoiminnot.

Hawk on maailman käytetyin, menestyksekäs suihkuharjoituskone. Toiminnassa noin 1000 konetta18 eri maassa.
Hawk on vain yksi BAE Systemsin tuotteista Suomessa. Vuonna 2010 BAE Systems valittiin toimittamaan Link 16 –tiedonsiirtojärjestelmä Suomen ilmavoimille. Link 16 –järjestelmä tukee Suomen F/A-18-koneiden suorituskykyä ja sillä toteutetaan datan ja puheen välitystä esimerkiksi lentokoneiden kesken ja lentokoneiden ja johtokeskusten välillä.